jeudi 11 octobre 2018

A Deux Mains, A Demain

Can we hear a painting as we hear a poem or a song?

To see the composition of Roger Ychai, aptly named "Totality and Infinity" because inspired by the work of E. Levinas, and subtitled "Two Hands, A Tomorrow", the question is worth asking.

Because here, the painter is also a musician, and it is an attentive listening of the human polyphony which governs the choice of the colors and the coming to light of the multiple presences.

 

Levinas has shown, in the admirable prose of "Totality and Infinity," that the face is speech before being imprisoned in form. Admittedly, the face gives itself to the eye, and is also exposed to violence and profanation: do not we speak of "image hunters"?

But the face resists, it escapes, it is "elsewhere", "otherwise", and opens with its refusal to be included, "framed", the very dimension of the "elsewhere", which is not a " another world, "but beyond all imaginable and likely to be possessed, a new, absolutely virgin landscape that appeals not to my intelligence or my admiration, but to my good will, an ethical landscape.

 

It is this structuration - or renovation - of the space closed by the totalitarian self and its predatory gaze, starting from the face (Hebrew says in the plural: "panim": "the faces" of others, that gives us to see Roger Ychai.

How not to think of the unforgettable formula of E. Levinas:

"The face tears the sensitive"

In his own way, the musician painter is required by this tear and testifies to these voices that make the horizon vibrate in tune with their disturbing proximity.

Thus the pictorial space becomes in its own way an ethical space, the time of an encounter and an exposure to the "good risk" of subsequent encounters.


Peut-on entendre un tableau comme on entend un poème ou un chant ?
A voir la composition de Roger Ychai, justement nommée « Totalité et Infini » parce qu’inspirée  de l’œuvre d’E. Lévinas, et sous – titrée « A Deux Mains, A Demain », la question mérite d’être posée.
Car ici, le peintre est aussi musicien, et c’est une écoute attentive de la polyphonie humaine qui gouverne le choix des couleurs et la venue au jour des multiples présences.

Lévinas a bien montré, dans la prose admirable de « Totalité et infini », que le visage est parole avant de se laisser emprisonner dans la forme. Certes, le visage se livre au regard, et s’expose aussi à la violence et à la profanation : ne parle-t-on pas  de « chasseurs  d’images » ?
Mais le visage résiste, il se dérobe, il est « ailleurs », « autrement », et ouvre par son refus  d’être englobé, « encadré », la dimension même de l’ « ailleurs », qui n’est pas un « autre monde  », mais au-delà de tout le monde  imaginable et susceptible  d’être possédé, un paysage nouveau, absolument vierge qui en appelle non pas à mon intelligence ou à mon admiration, mais à ma bonne volonté, un paysage éthique.

C’est cette structuration –ou rénovation- de l’espace clos par le moi totalitaire et son regard prédateur, à partir du visage (l’hébreu dit au pluriel : « panim » : « les visages » d’autrui, que nous donne à voir Roger Ychai.
Comment ne pas penser à la formule inoubliable d’E. Levinas :
« Le visage déchire le sensible »
A sa façon, le peintre musicien est  requis par cette déchirure  et témoigne de ces voix qui font vibrer l’horizon au diapason de leur proximité inquiétante.
Ainsi l’espace pictural devient à sa façon espace éthique, le temps d’une rencontre et d’une exposition au « beau risque » de rencontres ultérieures.


Aucun commentaire: